صنایع دستی
موضوعات داغ

بسته بندی صنایع دستی

و یک راهکار در مورد آن

یک راهکار در بسته بندی صنایع دستی

ایران با دارا بودن جایگاه سوم جهان از منظر تولید ، اما جایگاه سی و نهم جهانی را در فروش و صادرات دارد ،

که علت این موضوع جای صحبت بسیار دارد .

اما موضوعی که در حال حاضر به صورت برجسته و متفق القول همه بر آن تاکید دارند ،

نبود بسته بندی مناسب و ارائه صحیح محصول به بازار و مخاطب است .

در طول چهار سال گذشته نهضتی در راستای توسعه و ترویج و صادرات صنایع‌دستی ایجاد شده است .

از آنجایی که به باور کارشناسان ، صنایع‌دستی یکی از صنایعی است

که با کمترین میزان سرمایه‌گذاری و کمترین ایجاد آلودگی ،

می ­تواند سهم بزرگی در اشتغال و رشد اقتصادی خواهد داشت

و با توجه به اینکه اقتصاد جوامع محلی و مناطق کمتر برخوردار را به تکاپو می‌اندازد ،

یکی از راهکار های جلوگیری از مهاجرت به کلان‌ شهرها

و گسترش حاشیه‌نشینی توجه و تقویت این صنعت است .

لذا توجه به این صنعت در سطوح کلان سیاست‌گذاری کشور ،

می‌تواند راهگشای مشکلات اساسی کشور از جمله بیکاری ،

آلودگی‌ های زیست محیطی و کاهش جمعیت روستا ها باشد

و در عمل باعث ایجاد رشد اقتصادی شود

و در سطح فرامرز ها هم می ­تواند سفیر فرهنگی کشور

و به دنبال آن ارزآوری کلان در کشور را به همراه آورد .

۴۵۰ صنعت ­دستی متعلق به کشور ایران است .

از جمله نساجی سنتی ، باقته های داری و زیراندازها ، رودوزی های سنتی ،

سفال سرامیک و کاشی و صنایع دستی فلزی ، چوبی و سنگی .

با توجه تنوع های زیادی که در اندازه و طرح و جنس دارند

به طور مشترک نمی توان برای همه آنها  بسته بندی مشترکی را در نظر گرفت

و به دلیل تولید کمتر نسبت به واحد چاپ یعنی عدد هزار ،

هنرمندان و صنعتگران معمولا از بسته بندی چشم پوشی می کنند

و چون جایگزین دیگری وجود ندارد ، به فروش بدون بسته بندی اقدام می کنند .

چرا به بسته بندی نیاز داریم ؟

به طور کل محصولاتی که بدون بسته بندی عرضه می شوند ،

هیچگاه نمی توانند در بازار جایگاه و قیمت واقعی خود را  بدست آورند

و این پوشش که همان بسته بندی محصول است ،

قابلیت آن را دارد که ارزش و عیار محصول را بالا برده و حتی تعیین کند .

با این توجیه که هر چقدر محصول ارزش بالایی داشته باشد ،

تولید کننده هزینه بیشتری برای بسته بندی آن محصول پرداخت می کند

تا محصول ارزشمندی خود را حفظ کرده و جلوه بهتری از محصول را به نمایش بگذارد .

ارزش تقریبی صادرات صنایع دستی در سال 98 به طور مجموع حدود 600 میلیون دلار بوده است .

اگر هزینه بسته بندی ( حدود 7 تا 20 درصد از محصول ) یعنی حدود 42 تا 120 میلیون دلار باشد

را به عدد 600 میلیون دلاری صادرات سال قبل اضافه کنیم

چیزی حدود ۶۴۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار خواهد هزینه بسته بندی می شود

با توجه به هدفگذاری 2 میلیارد دلاری صادرات صنایع دستی

در برنامه کلان حوزه گردشگری و صنایع دستی دستگاه اجرایی کشور ،

می توان چیزی حدود 140 تا 400 میلیون دلار ، ارزش افزوده ایجاد کرد.همانطور که گفته شد ،

صورت یا چهره محصول ، بسته بندی محصول به حساب می آید .

هر چقدر صورت محصول شایسته تر و مشتری پسندتر

و با سیرت یا هویت محصول همنشین تر باشد ،

مشتری به خرید آن محصول انگیزه و علاقه بیشتری نشان می دهد.

به دلیل نبود نگرش مناسب نسبت به بسته بندی

در بین صنعتگران و هنرمندان و حتی فروشگاه های عرضه صنایع دستی ،

از این موضوع مهم غفلت شده است و نیز آسیب جدی را به حوزه فروش و بازاریابی وارد کرده است .

در سایر کشورهای دنیا در تمامی حوزه ها ، چه در صنایع ماشینی و چه در صنایع دستی ،

به بسته بندی توجه خاصی می شود

و همیشه جزء اصلی ترین دغدغه های آنها در ارائه و فروش محصول بوده است.

با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده در ایران ،

هزینه های بسته بندی خیلی بیشتر از سالهای قبل است

و همین امر باعث کمرنگ تر شدن توجه به آن شده است.

در لزوم پرداختن به موضوع بسته بندی در صنایع دستی ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

چیدمان تمام لوازم و ملحقات محصول در یک محیط آسان و ایمن کردن حمل و نقل

زیبایی، جذابیت و شایسته نمایاندن محصول

برندینگ برای صاحب محصول

متمایز کردن کالا با سایر کالاهای مشابه

ایجاد مزیت رقابتی در فروش

کارایی در مصارف دیگر ( مانند ساک دستی )

یکی از عوامل اصلی و بسیار مهم در صادرات صنایع دستی

در سالهای اخیر راهکارهای نسبتا زیادی در خصوص این موضوع ،

از طریق دستگاه های مختلف ارائه شده بوده است

که به طور کل تاثیر چندانی در این حوزه نداشته است .

به همین منظور واحد طراحی مرکز پژوهش ها و آفرینش های هنری موزه ملی ملک

در استان خراسان رضوی ، با همکاری اداره کل  میراث فرهنگی و گردشگری این استان ،

و با توجه به وضعیت موجود ، قصد دارد بهترین راه حل

برای برخورداری صنایع دستی از بسته بندی را ارائه دهد .

راهکار در نظر گرفته شده بدین شکل است

که چند تن از صاحبان محصول که محصول مشترک دارند

به صورت اشتراکی یکی از طرح هایی که در این خصوص طراحی و ارائه شده است

را با توجه به تعداد مورد نیاز هر شخص یا تولیدی ،

بسته بندی را تولید و پس از دریافت آن اطلاعات هویتی خود

از جمله نشانه ( لوگو ) و سایر اطلاعات از جمله آدرس و تلفن و شبکه های اجتماعی

را در جایگاهی که قبلا در طرح مشخص شده است ،

با روش هایی همچون چاپ برچسب ، سیلک ، طلاکوب ، لیزر بروی چرم ،

چوب و غیره بروی بسته بندی پیاده سازی ( کلاژ ) کنند .

با اجرای کامل و دقیق این راهکار ، به طور قطع تمامی خریداران و علاقمندان

به صنایع دستی و همچنین گردشگرانی که از کشورهای مختلف به ایران سفر می کنند

با اشتیاق و علاقه و انگیزه بیشتری به سمت خرید محصولات صنایع دستی روبرو خواهند شد .

این امر در نهایت باعث افزایش سرانه تولید صنایع دستی کشور خواهد شد

و شاهد آن خواهیم بود که در مدت زمان کوتاهی ، تولید اختصاصی بسته بندی توسط هنرمند ،

صنعتگر یا فروشنده به طور فردی انجام شود .

صنایع دستی برتر ایران
هنر سکمه دوزی چیست و چه کاربردهایی دارد
صنایع دستی 

لطفا نظرات خود را در رابطه با بسته بندی صنایع دستی با ما در میان بگذارید

از سایر آثار هنری در چکه ها دیدن نمایید .

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن